Werkvormen met LEGO
door Anita van Veen | 21 februari 2023 | Werkvormen
Zorg voor inzicht met werkvormen met LEGO
In onze trainingen gebruiken we graag veel spelende werkvormen. LEGO is daar zeker ook onderdeel van. Bij werkvormen met LEGO is het gaaf om te zien, dat mensen eigenlijk niet kunnen wachten. Zodra deelnemers een zakje met LEGO of zelfs al een hele berg LEGO zien liggen, dan beginnen mensen eigenlijk meteen. Het werken met LEGO is naast heel effectief, daardoor ook een mooie manier, om mensen in de AAN stand te krijgen. Ze hebben zin in de training, workshop of inspiratiesessie.
Er zijn enorm veel gave werkvormen. Van korte energizers tot spellen van een dagdeel tot aan 1 of meer dagen bouwen aan oplossingen met LEGO Serious Play.
Voor LEGO Serious Play raden we aan, om je te laten accrediteren. Dit is omdat deze vorm zo opgezet is, dat je de stappen goed moet doorlopen om het optimale resultaat te bereiken. Wij werken zelf met diverse geaccrediteerde LEGO Serious Play specialisten hiervoor.
Daarnaast zijn er wel nog heel veel andere werkvormen met LEGO, die wij regelmatig inzetten. We delen er een paar:
Als 1e: natuurlijk THE DUCK!
De Duck komt eigenlijk uit LEGO Serious Play, maar is daarnaast ook heel erg goed los te gebruiken in trainingen.
Doel: Mensen laten ervaren, dat met dezelfde ingredienten iedereen een andere perceptie / beeld heeft. Bv bij gedragsvoorkeuren, strategie uitdragen, kernwaarden, samenwerken enz.
Tijd: 15 min
- Alle deelnemers krijgen dezelfde 6 steentjes LEGO. (je kunt de steentjes kopen bij diverse aanbieders online, wij kopen ze bij lspkits en steunen daarbij gelijk hun goede werk)
- Vervolgens stel je de vraag of iedereen hier een eend van wil bouwen;
- Zodra iedereen een eend heeft vraag je iedereen om zijn/haar eend in de lucht te houden;
- Vervolgens mogen ze hun eend vergelijken met de mensen om hen heen;
- Je vraagt wie er dezelfde eend ergens heeft gezien;
- Samen ga je dit koppelen aan de inhoud van de training en stil staan hoe je bij 6 dezelfde steentjes er toch allemaal iets anders van maakt.
2e: Horen, Zien en Zwijgen
Doel: Hierbij leer je dat je afhankelijk bent van de talenten van anderen en moet afstemmen op de ander. Je moet met elkaar een bepaalde taal ontwikkelen, om elkaar beter te begrijpen.
Tijd: 30-45 min
Dit is een bouw oefening met 3 verschillende rollen, die je veel keren kunt herhalen, mits je voor elke groep materialen hebt. Deze gaan ze pas verdelen na de uitleg:
- Zien (krijgt een blinddoek): deze bouwt, maar kan niet zien, wel horen en praten;
- Zwijgen (kan niet praten): deze kan de opdracht zien, maar kan niet praten, wel kijken en horen;
- Horen (oordoppen op): deze moet de bouwer instrueren, maar kan niet horen, wel zien en praten;
- Je geeft aan Zwijgen straks een plaatje met de opdracht wat gebouwd moet worden;
- De Zwijger probeert bij Horen duidelijk te maken wat er moet gebeuren. Hier mag ook bij geschreven worden. Je kunt zelf bepalen of je dat specifiek aangeeft;
- Horen gaat bij Zien aangeven wat Zien moet gaan bouwen;
- Vervolgens laat je ze de taken verdelen;
- Na het verdelen van de taken geef je per groepje aan Zwijgen de foto (handig is per groep een andere foto);
- Je geeft de tijd door bv 5 min en laat ze bouwen;
- Na de 5 min kijk je welke groep het gelukt is;
- Vervolgens laat je ze even reflecteren in hun groepje;
- Wat waren de belangrijkste inzichten? Deze even delen.
- Volgende ronde: was 5 min makkelijk, dan minder minuten en anders weer 5. Ze mogen binnen de groep wisselen van rol, maar hoeft niet;
- Na de tijd weer reflecteren;
- En de 3e ronde weer;
- Na afloop met elkaar stil staan, wat voor inzichten ze meenemen naar de praktijk.
3e: Bouw een gebied
Doel: Verdiepen op verschillen in gedrag bv bij MapsTell, waarbij je gaat werken met de 4 rijken
Tijd: 30-45 min
- Deel de deelnemers in in 4 groepen per rijk/gebied/voorkeur;
- Laat de deelnemers eerst individueel bouwen wat ze vinden passen bij dat rijk/gebied/voorkeur;
- Daarna laat je iedereen kort hun bouwwerk toelichten binnen de groep;
- Inventariseer daarbij de kenmerken. Wat is positief en wat vinden we lastig?
- Bij meer tijd kunnen ze ook nog een gezamenlijk model voor het betreffende rijk/gebied/voorkeur bouwen en deze daarna delen met de andere groepen.
4e: Bouw jezelf
Deze werkvorm komt uit LEGO Serious Play, maar is ook goed los te gebruiken.
Doel: Kennismaking of verdieping op gedragsvoorkeuren, zoals MapsTell of Insights Discovery
Tijd: 15 min
- Laat de deelnemers zonder gebruik te maken van de poppetjes zichzelf bouwen;
- Geef eerst een voorbeeld van een eigen bouwwerk, waarbij je metaforisch over jezelf praat. Alles in jouw bouwwerk verteld iets over jou;
- Met de buurman/buurvrouw bespreken welke gedrag voorkeuren ze vooral gehoord en gezien hebben.
Tot slot de 5e: Bouwopdracht

- Stel eventueel 1-2 observanten aan (bouwen niet mee), die het team fedback kunnen geven en aan einde bij slotreflectie;
- Afhankelijk van de groepsgrootte kan je ook meerdere groepen maken;
- Geef ze een opdracht iets te bouwen (dat kan iets zijn als bouw een mooi huis met 5 kamers, maar ook een japanse puzzel).
- Na 10 min bouwen geef jij en eventuele observanten feedback op het bouwwerk;
- Daarna gaan ze weer verder bouwen;
- Laat ze een presentatie geven aan jou (en de rest) als opdrachtgever;
- Evaluatie op het proces: Wat was taakgericht in het proces? Wat was mensgericht in het proces? En eventuele andere dingen, die naar boven kwamen bv luistervaardigheden (gingen ze gewoon bouwen, of stelden ze ook vragen, om jouw perceptie te achterhalen). Eventueel kan je ook stilstaan bij welk gedrag was helpend en welk gedrag werkte tegen.
Bij onze Spellen en Werkvormen pagina hebben we ook nog 2 gave Werkvormen met LEGO staan.
deVernieuwers
Methodieken
Box vol Werkplezier
MapsTell
Insights Discovery
LEGO SERIOUS PLAY
Leiderschaps booster
Management game 'de Innovatie'
Game 'Friday Night at the ER'
Heart Selling
Leiderschapsgame 'Unlock the lockdown'
Out of the box escape
Verander fitness
Imago moodboard
FISH!
De wereld van Learning & Development
Spellen en Werkvormen
Inspiratie
Kunnen we helpen?
volg ons